Wil je je eigen groenten kweken? Dat is heel erg leuk. Zelf ben ik ongeveer 6 jaar geleden begonnen. Mijn ervaringen deel ik graag met je.

Wanneer begin je?

Als je het mij vraagt, dan zeg ik dat je nu moet beginnen. Nu heb je er zin in, nu kun je er blijkbaar tijd voor maken. Dus niet wachten, gewoon beginnen.

Waar kweek je je eigen groente?

Ik kweek mijn groenten naast het huis. Dat is makkelijk, soms heb ik maar kort tijd tussendoor, maar dan kan ik toch wat doen. Bovendien makkelijk als ik eten ga koken: net voor ik begin oogst ik wat ik nodig heb. Je kunt ook een volkstuintje huren. Heel knap als mensen de discipline op kunnen brengen om er telkens naartoe te rijden, mij zou dat niet lukken.

Je kunt groenten in je siertuin zetten. Gaat prima, als ze maar genoeg ruimte hebben om te groeien. Een aparte moestuin is het makkelijkst.

Liever niet langs een drukke weg, i.v.m. luchtvervuiling.

Je moestuin moet wel zonlicht krijgen. Een plek die de hele dag in de schaduw ligt is niet geschikt.

Hoe groot wordt je moestuin

Je kunt je moestuin zo klein of groot maken als je zelf wilt. Op een vierkante meter kun je al van alles kweken. Meer ruimte, betekent meer werk. Mijn advies is om niet te groot te beginnen. Niets is zo frustrerend als een te grote moestuin, waarvoor je te weinig tijd hebt om het bij te houden.

Kun je makkelijk aan water komen?

Hoogstwaarschijnlijk zul je je planten zo nu en dan water moeten geven. Waar kun je water halen?

Wij hebben een regenton vlak bij de moestuin staan. Eerst gaf ik alle planten met een gieter water. Ging prima, maar daar ging in droge perioden we heel veel tijd in zitten. Gelukkig hebben wij ook een grondwaterpomp vlak bij de moestuin. Dus ik heb ook een tijd met een handsproeier de moestuin water gegeven. Dat scheelde veel sjouwen. Nu heeft mijn vriend een sproeier op een vaste plek gezet, iets hoger en die kan de hele moestuin in één keer sproeien. Dat is ideaal, kost ons bijna geen tijd. Daarnaast gebruik ik nog steeds de gieter.